Filozofska fakulteta Univerze v Ljubljani
Diplomske naloge

3. PESMI

Terčelj je pisal pesmi:
  1. s pokrajinskimi motivi;
  2. z osebno čustveno in narodnostno vsebino;
  3. za določeno cerkveno rabo (adventne, božične, postne, velikonočne, binkoštne, mašne pesmi itd.).
To je podrobno obdelal Silvester Fabijan v svoji magistrski nalogi Življenje in delo Filipa Terčelja. Duhovno–liturgična vrednost Terčeljevih pesmi.

4. KNJIGE

Pri Goriški Mohorjevi družbi je leta 1927 izdal knjigo Za domačim ognjiščem, katere izhodišče je misel, da se mora narod za svoj narodni in verski obstoj naslanjati predvsem na družino. Da bi se najmlajši učili brati, pisati in moliti, je pri isti založbi leta 1930 izdal knjigo Mati uči otroka moliti, kjer razlaga verske resnice s kratkimi zgodbami, vprašanji in ilustracijami. Drugi del knjige vsebuje pripravo na prejem sv. zakramentov in najpomembnejše molitve. Med njegove monografije je treba šteti tudi delo Marija, naše življenje (Gorica, 1928), kjer gre za t. i. šmarnična branja oz. razmišljanja. Leta 1931 je ob 25-letnici posvečenja nadškofa Sedeja pripravil brošuro Našemu nadpastirju za srebrni jubilej. V brošuri Zrna (prosvetne tekme za leto 1927) ni naveden kot avtor, a gre gotovo za njegovo delo, čeprav so mu z nasveti pomagali tudi drugi voditelji Prosvetne zveze. Knjižica je odigrala zelo pomembno vlogo, širila je obzorja, predvsem pa utrjevala slovensko nacionalno zavest, pravi M. Brecelj. Knjige so predvsem versko–vzgojno naravnane.

5. SVETNIŠKI ŽIVLJENJEPIS MARJETICA

Terčelj je Marjetico objavljal v nadaljevanjih v Družini – mesečniku za zabavo in pouk. Življenjepis je povzet po knjigi frančiškanskega patra Lekeuxa. Le-ta je opisoval življenjsko pot svoje sestre Marjetice, učiteljice, ki je živela vzorno krščansko življenje, s katerim se je zapisala v srce mnogim. Njen brat, pater Lekeux, upa, da jo bodo proglasili za svetnico.

Terčelj pravi, da to ni navaden življenjepis, ampak je apostolska zgodba, v kateri nastopa dekle, polno odpovedi, nesebične ljubezni in svetega idealizma.18

6. KMEČKA POVEST VOZNIKI

Kmečka povest Vozniki je bila pri Goriški Mohorjevi družbi načrtovana kot knjižni dar v okviru redne zbirke za leto 1940. Tega leta je bila tudi natisnjena v tržaški Zadružni tiskarni in tudi podatek v sami knjigi kaže na to, da je izšla v Gorici leta 1940. Vendar je zaradi vojnih dogodkov prišla na knjižni trg šele leta 1945, po končani vojni. Kulturni molk je bil namreč še ena od mnogoterih oblik upiranja okupatorju.

Vozniki so izhajali tudi v Domoljubu leta 1942. Prevedeni so bili v francoščino, hrvaščino in nemščino. V pariškem tedniku La Croix du Dimanche so izhajali od 28. oktobra 1951 do 27. julija 1952. V knjigi so prav tako v francoščini z naslovom Les Charretieis izšli pri Bonne Presse v Parizu junija 1953, v zbirki Le Ruban bleu, št. LXXIV. Prevedel jih je Ferdinand Kolednik, ki je za knjigo dobil nagrado Francoske akademije: prix Langlois. Kot podlistek so izhajali v tedniku La terre de chez nous v Montrealu od 14. septembra 1955 do 6. junija 1956. Drugo knjižno izdajo je oskrbela založba L`Ecole v Parizu; Kolednik je odkupil 2000 izvodov v polah od Bonne Presse, založba L`Ecole pa je dala novo naslovno stran s pripisom: Ouvrage couronné per l`Acdémie Française (Prix Langlois 1955). Pariz 1957. Hrvaški prevod Kirijaši je izhajal v kanadskem tedniku Hrvatski glas, in sicer v Winnipegu od 15. julija do 30. decembra 1967. Isti Kirijaši, v gradiščanskem narečju, so izhajali kot podlistek v Našem tjedniku v Eisenstadtu – Željeznem že od 20. decembra 1958 do 20. junija 1959.19 Vozniki so izšli kot podlistek tudi v nemščini v Münchnu leta 1971.

Marijan Brecelj pravi, da gre za pravo »vipavsko« povest. V njih diha ne le čas vipavske preteklosti, temveč predvsem vipavski svet z njegovimi značilnostmi.20 Kritik Lino Legiša jo je označil kot nazorno sliko domače okolice v Vipavski dolini pod Čavnom, pravi pa, da je zgodba preveč vzgojno prikrojena, večerniško preprosta in sentimentalna.21 Marijan Brecelj pa se s tako oznako ne strinja in pravi, da so Vozniki res vzgojno prikrojeni, vendar ne večerniško preprosti, kajti sicer bi bila vrsta ’večerniških’ povesti, med njimi Bevkove, Pregljeve in Finžgarjeve, nižje ovrednotene, če po mnenju Legiše »preprostost« pomeni negativnost.

Vozniki pa so razkrili tudi Terčeljevo melanholično, otožno ali deloma pesimistično naravnanost in ponekod nagnjenje do opisovanja grozljivih prizorov (napadov, gostilniških pretepov, nesreč).22 Avtor je v kmečki povesti Vozniki naveden pod psevdonimom F. Grivški, ilustriral pa je delo primorski slikar Riko Debenjak.

Zgodba govori o kmetu Gregorju in njegovi družini. Z ženo Maričko sta imela dva otroka: Markca, študenta, ki je nameraval postati kapucin, in Tilko, ki je bila stara skoraj 16 let in se je razvijala v brhko dekle. Življenje je postajalo vedno težje, ker je pritiskala suša. Ljudje so hodili molit v cerkev, da bi Bog naklonil dež.

Nekega dne pa se je Gregor dogovoril s sosedoma Petrom in Jurijem, da bodo vpregli vole in začeli prevažati hlode, saj so bile njive vedno bolj nerodovitne in puste od vročine in suše. Misel na vožnjo se je zajedla v glavo vsem moškim pod goro. Na poljih so delale samo še ženske. Pridelek pa je bil pičel. Pogovor o letinah se je zasukal, saj so govorili le še o vozovih, sejmih in volih. Kmalu so začeli kupovati konje, ker so hitrejši. Celo v nedeljo med pridigo so razpravljali o volih, podkvah in konjih.

Nekega dne pa je pred Ludvikovo gostilno ustavil avto s tremi gosposkimi možmi. Ludvik jim je pripravil gosposko sobo, kjer so se potem z županom dogovorili, da bodo v njihovem kraju gradili nove ceste. Gospod višji inženir, tolmač Berto, pisar in župan so natančno proučili, kaj vse potrebujejo in kako bo delo potekalo. Inženir bo poslal stroje, pri Ludviku se bo naselil nadzornik Herman, orodje pa pride z železnico.

Potrebovali so voznike, da bi vozili pesek. Tako so trije izpod gore, Gregor, Jurij in Petrov sin Janez, dobili delo. Spet so vozili od ranega jutra do poznega večera. Želja po zaslužku jih je gnala naprej.

Tiste dni je na Gregorjevo domačijo prišel fant Niko, ki je iskal službe. Povedal je, da nima nikogar od svojih in ker se je izkazal za zelo vestnega in pridnega, so ga sprejeli za hlapca, pomagal pa je tudi Gregorju pri vožnji. Tilka ga je povabila k cerkvenemu pevskemu zboru, ker je imel zelo lep tenor. Janezu pa Niko ni bil všeč, saj sta bila oba zaljubljena v Tilko.

Nadzornik Herman, zloben mož, se je začel dobrikati pri Tilki, povedal ji je celo, da je zalotil Nika, kako se je sestal z Elzo, Ludvikovo hčerko, in zgodbo nekoliko obrnil. Tilka je bila užaljena, hkrati pa ji je ločenec Herman namenjal vedno več pozornosti. Zato se je Niko odločil, da gre po svetu. Poslovil se je tudi od Janeza, s katerim sta se že prej spravila. Hotel se je pogovoriti še s Tilko, a ga je ona zavračala. Takrat pa je Hermana nekdo napadel. Zdelo se je, da je bil to Niko, zato so ga peljali na zaslišanje in v preiskovalnem zaporu je ostal tri mesece. Ker niso imeli dokazov, so ga potem izpustili. A ni se vrnil v vas. Medtem se je Tilka vedno bolj družila s Hermanom. Ko sta se nekega dne vračala proti domu, jo je le-ta hotel vzeti na silo, a je to preprečil Janez.

Le-ta ji je povedal, da je tudi prvič on napadel nadzornika, vsi pa so obsodili Nika. Rekel je tudi, da mu Niko piše, ga sprašuje po Tilki in da mu je hudo, ker ga po krivem obsoja zaradi Elze. Vse te zanke je nastavil nadzornik. Tilki se je stožilo po Niku in nenehno je premišljevala o njem.

Ob vznožju peščenega hriba je živel peskar Fortunat s svojo hčerko Erno in petletnim vnukom Nejčkom, ki je bil nadzornikov, a o tem niso govorili. Ker je Fortunat slabo videl, so ga poslali v jame, kjer je tolkel kamenje. Vnuk Nejček mu je nosil hrano. Nekega dne pa mu je fantek v jami pokazal, da mu je dal nadzornik denar, a Fortunat je hotel, da ga vrže stran. Ker Nejček tega ni hotel, je Fortunat zavihtel kladivo. Po nesreči je fantka zadel v glavo in Nejček je na mestu umrl. Ko je za to zvedel Herman, je odhitel v jamo in se pognal proti Fortunatu z besedami, da mu je ubil sina, Fortunat pa se je zaletel v steber in nanju se je usulo kamenje. Oba sta umrla. Kmalu potem je bila cesta dograjena in delo ustavljeno. Gregor je postal zelo čuden, včasih se je zdelo, kot da se mu je zmešalo. Odpeljali so ga v bolnico. Janez je Tilko zaprosil za roko, a ga je ona zavrnila. Potem ji je pokazal Nikova pisma. Ko jih je Tilka prebirala, ni nikjer našla njegovega naslova. Samo pečat z dvema rokama in križem na sredi ji je dal veliko misliti. Iz predala je vzela pisma, ki jih je materi pošiljal njen sin – predstojnik v kapucinskem samostanu. Primerjala je pečata in dognala, da sta enaka. Čez nekaj časa je pisal zdravnik, naj pridejo v mesto po Gregorja. Svetoval jim je, naj ga pošljejo proč od doma, kjer ga ne bi mučili spomini. Tako so ga poslali k sinu v samostan. Poleg sina je zanj skrbel tudi Niko, ki je tam delal kot hlapec. Gregor ga je prosil, naj gre domov k Tilki in da naj zopet prične voziti.

Medtem pa se je Janez poročil z Erno, s katero sta dobila otroka. Bil je zelo srečen, da sta se Tilka in Niko spet našla in potem tudi poročila. Le-ta sta si izpovedala vse, kar ju je težilo. Gregor je umrl. Pokopal ga je sin, in sicer zraven Fortunatovega groba.

Življenje pa je teklo dalje. Ljudje so obdelovali njive in širili so vinograde. Velike peščene jame je zasulo, samo cesta je ostala in v njej so bili zakopani spomini. Zemlja jim je ponovno pomenila največji vir preživetja in z veseljem so jo obdelovali. Tilka je rodila hčerko Marico in sina Gregca. Potem je umrla tudi mati Marička. Ljudje so spoznali, kako trda je cesta in kako mehka je zemlja. P. Serafin je pred smrtjo zapisal v knjigo, da bo ljudem srečo prinesla zemlja.

6.1 TEMATIKA IN TEME

Terčelj je svoje Voznike sam poimenoval povest. Gre za pokrajinsko kmečko povest, saj nam avtor nazorno predstavi življenje ljudi v Vipavski dolini.
TEMATIKA: KMETSTVO
Skoraj vse osebe so kmetje, dogajanje pa je postavljeno v kmečko okolje. Znotraj te tematike pa ločim več tem:
  1. SOCIALNA TEMA: Gregor in njegova družina se zaradi velike vročine in suše, ki povzroča slabo letino težko preživlja, zato predvsem oče Gregor stremi za boljšim zaslužkom, in sicer tako, da postane voznik.
    Motivi: nerodovitna zemlja, propadanje kmetij, brezposelnost, revščina, boj za preživetje, stremljenje za boljšim zaslužkom, preživljanje z vožnjo; prišlek, nezakonski otrok, nerazumevanje med delavci in kmeti, pretepi in uboj, norost, hiralnica, pijančevanje, samomor.
  2. TEMA NRAVI: v delu je mogoče opaziti izrazite značajske poteze nekaterih oseb.
    Motivi: stremljenje očeta za boljšim zaslužkom, velika delavnost očeta, zlobnost, privoščljivost, prevare in sla po maščevanju, nesebična dobrota in odpuščanje, razvratnost.
  3. LJUBEZENSKA TEMA: za Tilko so zagreti trije moški: Janez, Herman in Niko. Nadzornik kot izrazito negativna oseba si želi z njo imeti razmerje ne glede na to, da je ločen in se cerkveno ne bi mogel poročiti. Janez jo je snubil skozi vso zgodbo, a na koncu le spozna, da ona ljubi Nika in se s tem tudi sprijazni. Poroči se s Fortunatovo Erno, ki je imela z nadzornikom nezakonskega otroka, pa je umrl, ko ga je Fortunat udaril s kladivom. Niko, hlapec pri hiši, pa je Tilko ljubil tako močno, da se je bil pripravljen sprijazniti s tem, da bi se ona poročila z drugim (s Hermanom, ki ji je vneto dvoril), ko je od nadzornika izvedela izmišljeno zgodbo o tem, da je imel Niko razmerje z Elzo.
    Motivi: nesebična ljubezen, poželjivost, prešuštvo, poroka, brezpogojna zvestoba, rivalstvo, ljubosumje, ljubezenski trikotnik.
  4. VERSKA TEMA: je skozi vso zgodbo močno prisotna. Gre za to, da osebe, predvsem mati Marička, Tilka, p. Serafin – Tilkin brat in Niko, globoko verujejo v Boga in upajo, da jim bo stal ob strani. Najbolj zgovoren je primer, ko hodi mati Marička v cerkev molit za dež.
    Motivi: prošnja k Bogu, verski prazniki, cerkveno petje, red v kapucinskem samostanu, molitev. Ob tem se pojavljajo folklorni motivi: običaji oz. navade ob verskih praznikih.
  5. RAZPOLOŽENJSKA PLAST: Gre za občutja, spoznanja, slutnje in skrivnostno razmišljanje oseb. V delu je izrazito poudarjena vloga narave. Zgodba se začne s pravljico o soncu in burji, kako si nagajata in kljubujeta in kako je to vplivalo na ljudi.

    »V to pestro dolino je nasulo zlato sonce milijone svojih žarkov, ki so zbudili ljudi s sončnim srcem, rod gorkih, jasnih misli in živahnih besed. Ožgalo jim je roke, noge in obraz, le v očeh jim je pustilo nebesno višnjevo milino, posebno odliko sončnih otrok. Nasejalo jim je žarke po njivah in poljih. V sončni gorkoti so se rodili metulji, mušice in cvrčeči škržati. Videla je burja to pestro življenje in zavist ji je vstala v prsih. Zapihala je v kotel, da so se stresli cvetovi in zajokale veje. Z njiv je odnesla zemljo, razparala je svileni pajčolan, zajedla se je v skalne razpoke. V ogorele obraze je zarisala ljudem globoke zareze, da sta iz njih zrastla ponos in kljubovalnost.

    Ujezilo se je gorko sonce nad ledeno burjo. Ko sta spet prišla na gorske vrhove, sta se sprla, ker se je v raju v dolini primešal pekel. Od tistih dni se vsako leto tepeta v kotlu sonce in veter. Drug drugemu nagajata, ne da bi mislila na ljudi, ki trpijo radi njunega spora.«23

    Terčelj naravo pooseblja, ji daje človeške lastnosti, kar se vidi tudi iz zgornjega citata.

    Motivi: suša, vročina, burja, dež, skrivnostna moč zemlje, žalost, veselje, osamljenost, hrepenenje po sreči.

Motiv voznikov lahko najdemo pri Budalovem Ubogem Uštinu, Jalnovih Vozarjih, Ovčarju Marku, Kostanjevčevih Gozdarjevih spominih. V Ubogem Uštinu in Voznikih se pojavlja tudi motiv norosti.

6.2 KATEGORIJE KMEČKE POVESTI

6.2.1 KATEGORIJA DOMA PROTI KATEGORIJI NE DOMA

Dom v Voznikih simbolizira zavetje pred krutim svetom. Kategorija doma se veže predvsem na zemljo kot rešiteljico, ki jim pomeni preživetje. Ne dom v Voznikih predstavlja cesta, ki simbolizira kruto, nelepo prihodnost. Po cesti so vozniki prevažali najprej hlode, potem pesek, pa jih to ni pripeljalo do boljšega življenja, ampak ravno nasprotno – v obubožanje, Gregorja posredno celo v smrt. Preživetje jim je takrat zopet »ponudila« zemlja, ki jih ni razočarala, s pridnimi rokami pa je bila letina še obilnejša. Kategorija doma je v izrazitem nasprotju s kategorijo ne doma. V besedilu to ne le začutimo, temveč je kar neposredno izraženo.

O ljudeh, ki živijo v dolini, je pa oče gvardijan zapisal pred smrtjo v knjigo: »Tu živi rod, v soncu ožgan in v burji izklesan. Dokler se bo oklepal zemlje, bo živel, čeprav skromno in in težko. Vsak izmed teh ljudi pa, ki bo krenil na cesto, ki pelje v svet, bo v tujini hiral in umiral, ker ne bo nikjer drugje našel takega sonca in take burje, ki vlivata ljudem življenjsko moč.«24

6.2.2 KATEGORIJA JUNAKA

Junak v Voznikih ni najpomembnejši, ker le uresničuje zakone, ki mu jih narekuje dom. To pomeni, da osebe v ospredje postavljajo željo po urejenem domu, to pa najdejo v življenju brez pomanjkanja in poroki s pravo osebo, ki bo pomagala pri graditvi urejenega doma. Terčelj v ospredje postavlja tudi drugačen vidik poroke, in sicer načelo, da se je treba poročiti z osebo, ki jo ljubiš. Tilka bi se lahko poročila z Janezom, a ga ni ljubila. Poleg tega Janez ni bil moralno popolnoma nesporen, saj je včasih kaj ušpičil, npr. ko je nadzornika udaril in ko mu je na cesto postavil oviro, da bi se vanjo zaletel. Niko pa je bil v vseh pogledih čist.

6.3 O MOTIVACIJAH, KI SO PRISOTNE V KMEČKI POVESTI VOZNIKI

V delu gre za kombinacijo realistične in metafizične motivacije. V okviru realistične motivacije se prepletata psihološka in socialna motivacije. Osebe s svojo voljo, mislimi (nazori) odgovarjajo za dejanja (psihološka motivacija), hkrati pa se v enem življenjskem obdobju odločijo, da bodo za svoje preživetje poskrbeli na drugačen način: da bodo iz kmetov, ki so obdelovali svojo zemljo, postali vozniki in bodo tako na nek način denarno odvisni od države. A kmalu so razočarani, ker izgubijo delo, zato se vrnejo k zemlji, ki jim zagotavlja srečno prihodnost (socialna motivacija). Temu se pridružuje še metafizična motivacija: nič na svetu se ne zgodi brez Božje volje, zato je treba Boga prositi, da ljudem nakloni boljše življenje, srečo in zdravje (primer je molitev žene Maričke za moža Gregorja).

V nekem smislu ponekod zavzema vlogo krščanskega Boga tudi narava, saj jim zemlja na koncu edina zagotavlja boljše življenje. A najmočnejša sila, ki je možna spremeniti svet, je vendarle Bog.

6.4 KONEC

Lahko rečemo, da gre za pozitiven konec, vendar ne v absolutnem smislu. Srečen konec je za pozitivna junaka Tilko in Nika, ki se poročita, a na isti dan umre Tilkin oče Gregor. Umre tudi Ernin Nejček, ki ga nehote ubije Fortunat, sam pa konča pod plazom kamenja. Vse tri je Terčelj prikazal kot pozitivne osebe. Negativni osebi, ki sta umrli, sta Ludvik in nadzornik Herman. Srečno se dogajanje konča tudi za Janeza, ki se poroči z Erno. Oba je Terčelj prikazal pozitivno, sicer Janeza sprva nekoliko muhastega in nevoščljivega, kasneje pa kot popolnoma pozitivno osebo.

6.5 IDEJE

  1. Ideja o Božji urejenosti sveta: gre za misel o Božji vsemogočnosti, dobroti (npr. ljudje so prosili Boga za dež, saj so verjeli, da jim ga bo naklonil).
  2. Zraščenost človeka z zemljo: ta ideja je v Voznikih najbolj izražena. Zemlja ob ugodnih vremenskih razmerah in pridnih rokah obrodi sadove, ki človeku omogočajo normalno življenje in zagotavljajo srečno prihodnost.
    Primeri: »K zemlji so šli, zato jih zemlja redi!«25
    »Dokler se bo oklepal zemlje, bo živel, čeprav skromno in težko.«26
    »Že stoletja tuli burja okrog hišnih oglov, podira korce, meče s streh kamenje in lomi drevje. Ljudje pa grabijo s prsti za zemljo, se oprijemajo kamnov in oklepajo hrastov – zato so ostali na svoji zemlji!«27
Nasproti zemlji Terčelj postavlja cesto, po kateri so drveli kmetje z vozovi in ki jim je prinesla le trpljenje.

Gre za sintetično zgradbo besedila, kjer si dogodki sledijo v naravnem, časovnem zaporedju. Zgodbena zasnova je enopramenska, kar pomeni, da ni kakega stranskega ali vzporednega dogajanja.

6.6 JEZIK

Gre za vsevednega, tretjeosebnega pripovedovalca, vendar se v celotnem besedilu vseeno čuti Terčeljeva versko–vzgojna naravnanost. Največ je uporabljal deskriptivno pripovedno tehniko, ki je v zgodbo vnesla neke vrste statičnost. Z neposredno obliko govora pa zelo poživlja dogajanje.

V delu je veliko opisovanja narave:

»Zjutraj se je prismejalo prekrasno sonce. Ko da je prišlo iz kopalnice, vse umito, sveže in mladostno. Na vrhovih gora in gričkov so se kot bele srajčice sušili prozorni oblaki. Prijetni hladni zrak je plaval nad dolino. Kosi in slavci so peli ko za stavo.

Po dolini pa je ležala ostudna, ledena pošast. Trte so bile okleščene, cvetovi razbiti, turščica poležana in stepena, njive polne blatnih luž in pota razrvana, da ni bilo več spoznati kanalov. Sam vrag se je izkašljal v tej noči. Skozi sonce se je zlohotno režal razdejanim poljem in uničenim vinogradom.«28

Terčelj opisuje zelo slikovito, tako da si bralec še lažje predstavlja dogajanje.

Npr.: »Kar nič se ni zavedel, ko je zavihtel kladivo. Sam vrag mu ga je potisnil v roko.«29

Opazimo tudi, da Terčelj naravo pogosto personificira. Včasih pooseblja tudi verske praznike, npr.: »Mali šmaren je poklical jesen.«30

Zaslediti je mogoče tudi precej izrazov, ki so povezani z vero.

Primeri: »Prinesi božji žegen v naš dom! Če je božja volja, bo ta dom v kratkem tudi tvoj!«31
»Tu počiva voznik Gregor. Naj ga Bog pripelje v sveta nebesa!«32
»Z Bogom, Janez!«33

DOLŽINA BESEDILA:
Približno število besed v besedilu je 30000. Podnaslov povest zelo ustreza, saj se največ povesti giblje med 20- in 45000 besedami.34

6.7 ZUNANJA ZGRADBA

Poglavja niso označena številčno, temveč so naslovi poglavij iz povedi, iz katerih razberemo tudi potek zgodbe, npr.: Njive samevajo. Vozovi škripljejo. Cesta poje. Vseh poglavij je 7, strani pa 110. Med besedilom so tudi ilustracije Rika Debenjaka, ob katerih je iz besedila navedena poved, ki ustreza ilustraciji.

Na koncu besedila je v razprtem tisku naveden zadnji del povedi: »izučilo življenje«. S tem je Terčelj hotel poudariti, da je življenjska izkušnja kmetov, ki so vozili, le-te pripeljala nazaj k zemlji, ki jim omogoča normalno življenje. Zemlja je tista, h kateri se morajo kmetje vedno vračati, saj na nek način predstavlja dom in varnost.

7. ZELO KRATKA PROZA

Med zelo kratko prozo sem uvrstila besedila, ki imajo do 1000 besed.

7.1 BESEDILA S SOCIALNO TEMATIKO

MotiviIdeje
socialna neenakost in zatiranje revnih
neuslišana ljubezen
poroka z bogatim dekletom
pijančevanje
nesramnost dijakov
vestno opravljanje službe
nezmožnost odrekanja
pretirana varčnost
Krutost bogatih do revnih večkrat ne pozna meja.
V svetu ljubezen ne stoji na prvem mestu, ampak je pomembnejše bogastvo.
Vestnost je včasih izigrana.
Samoodpovedovanje je težko.
Pretirana varčnost ne prinese srečnega življenja.

7.2 BESEDILI Z VERSKO TEMATIKO

MotiviIdeji
iskanje najlepšega bisera
junaška kri
solza hvaležnosti
solza resničnega kesanja
zapisovanje grehov
jok dečka, ko izgubi listek z napisanimi grehi
tolažilna beseda spovednika
Iskreno kesanje nas bo odrešilo.
Grehov si ne zapisujmo.

7.3 BESEDILO Z RAZPOLOŽENJSKO TEMATIKO

MotiviIdeja
izlet ob obletnici srebrne poroke
veselo razpoloženje
izguba dežnika, zagrenjeno veselje
Starejšim ljudem že malenkost lahko zagreni veselje.

8. ČRTICE

Med črtice sem uvrstila besedila, ki imajo od 1000 do 3500 besed, enopramensko zgodbeno zasnovo, pomembnejše od samega dogodka ali pripetljaja pa je ozračje, doživljaj, ideja.

8.1 BESEDILA S SOCIALNO TEMATIKO

MotiviIdeje
trdo delo voznikov, gozdarjev, drvarjev in delavcev v tovarni
ustaljen delovni ritem
brezčutna sirena, ki kliče delavce na delo
zanesljiva budilka
veselje in hrepenenje otroka
maline, ki jih je deček hotel prinesti mami
nesreča (pri vožnji, delu itd.)
iznajdljivost starca
bolezen
žalost in bes moža
pokvarjena budilka, ki kaže zadnjo uro umrle žene oz. matere
stremljenje za premoženjem
nevoščljivi sorodniki
ženino varanje
moževo odpuščanje
zabava s cingalico
trdosrčnost zeta, matere, sestre
nesrečna žena ob neizprosnem možu
zavržen otrok
skrb za družinski ugled
dobrota in sočutje mesarskega pomočnika
pijančevanje
kraja
romanje
nepazljivost in nerodnost
vestno opravljanje službe
denar, zaradi katerega finančni nadpaznik postane revež
smrt otroka, starke, očeta oz. moža, matere oz. žene, drugega sorodnika, reveža
materin strah za otroka
Trdo, nevarno in vestno delo vedno ne zagotavlja preživetja, ampak je lahko vir tragedij.
Kdor svojega zakonca resnično ljubi, mu odpusti tudi njegovo prevaro.
Tako kot lahko človeku postane neko breme pretežko, lahko on sam postane breme drugim.
Nekateri zavržejo celo svoje najbližje, da jim le-ti ne bi pokvarili ugleda.
Premoženje mnogim pomeni največ v življenju.
Nepazljivost in nerodnost lahko človeka pripeljeta ob premoženje.
Denar zavaja in pohujšuje, človeka pahne v bedo.

8.2 BESEDILA Z VERSKO TEMATIKO

MotiviIdeje
nesoglasje med ljudmi
vzgojna pridiga
pameten in iznajdljivi duhovnik
nezadovoljnost župljanov glede duhovnikov
neupoštevanje krščanskih naukov in vrednot
pohujšljivo mesto
dežela, ki živi v duhu krščanskih načel
skrb za red in disciplino
oltarček v zaklonišču
zapisovanje grehov
prevara prijatelja
verska vzgoja
smrt matere
kesanje
odločitev za življenje v samostanu
Življenje je trdo, polno preizkušenj, a treba se jih je naučiti premagovati, da bomo ob koncu svoje poti pripravljeni za Božje kraljestvo.
Užitek in brezkrbnost ne prineseta srečnega življenja.
Mesto s svojim napredkom pozablja na krščanske vrednote.
Človek se lahko z določenimi ukrepi varuje pred nevarnostjo, a najpomembnejše je Božje varstvo.
Grehov si ne zapisujmo.
Vera v Boga in upoštevanje krščanskih naukov nam bo prineslo srečno življenje.

8.3 BESEDILA, KJER SE PREPLETATA VERSKA IN SOCIALNA TEMATIKA

MotiviIdeje
izguba dela
pijančevanje
prvo obhajilo
trpljenje zaradi vinjenega očeta in moža
bolna mati
uboj hčerke
smrt matere, otroka, dekleta, župnika
zapuščen dojenček
prepovedana ljubezen
nauki župnika
pomanjkanje vere v Boga
razkrita resnica
odločitev za življenje v tujini
spreobrnitev in ponovno zaupanje Bogu
odločitev za redovniško življenje
revščina
želja po boljšem življenju
prevara in laž
župnikova dobrota
kraja
nesprejemanje mnenj in nazorov drugih
krivična obsodba in kazen
delavstvo
slovenstvo
Bog daje smisel človeškemu življenju.
Vedno je treba odpuščati.
Vera v Boga bo človeka rešila.
Težka je pot v obljubljeno deželo: skozi puščavo gre.
Novo in boljše življenje nas čaka v večnosti.
Verska vzgoja je potrebna.
Svet je poln krutih prevar.
Slovenstvo pomeni domačnost in prijaznost, čeprav je treba trdo delati in skromno živeti.
Dobrota je lahko tudi prevarana.
Nekateri ne sprejemajo krščanskih nazorov in krivično kaznujejo tiste, ki verujejo v Boga.
Pijančevanje prinaša zlo.

8.4 BESEDILA, KJER SE PREPLETATA VERSKA TEMATIKA IN TEMATIKA NRAVI

MotiviIdeje
živahna deklica
pravo prijateljstvo
čakanje in hrepenenje
ljubezen do cvetlic
bolezen
nesreča
smrt
deklica, ki ni znala jokati
samostansko življenje
odločitev za redovniško življenje
naklonjenost in všečnost
neuspeh pri zrelostnem izpitu
mrtvaške solze
dober in ustrežljiv duhovnik
izkoriščanje
dvojna (naravna in priučena) narava človeka
krivica in nepravična obsodba
žalost
vera v Boga
Bog je tisti, ki daje smisel človeškemu življenju.
Bog je vir upanja.
S smrtjo se začne novo življenje v večnosti.
Ljudje si moramo med seboj odpuščati.
Bog je pravičen sodnik.

8.5 BESEDILI, KJER SE PREPLETATA VERSKA IN RAZPOLOŽENJSKA TEMATIKA

MotiviIdeji
življenje in delo patrov
vera v Boga
preizkušnje
kesanje
smrt
pesem iz daljav
domotožje
nemirnost v srcu
pričakovanje nečesa lepega
zaupanje Jezusu
uboga deklica
uresničeno pričakovanje
Vera v Boga nas bo rešila.
Vera v Boga nam bo prinesla srečno življenje.

8.6 BESEDILO, KJER SE PREPLETATA SOCIALNA TEMATIKA IN TEMATIKA NRAVI

MotivIdeja
boj med socialno neenakima otrokomaPrepiri, pretepi med ljudmi so nesmiselni.

9. KRATKA PRIPOVED OB ZORNIH MAŠAH ...

Sestavljena je iz treh, vsebinsko ločenih delov (Rezijan Joško, Klavec Janez, Mehač Štefan), njihova skupna značilnost pa je, da gre v vseh treh delih za spomine, ki oživijo med zornimi mašami.

Tematika: v prvih dveh delih gre za preplet socialne in verske tematike, v Mehaču Štefanu je v ospredju verska tematika.
MotiviIdeji
želja po poroki
spopad zaradi dekleta
uboj
smrt
kazen in zapor
nesreča
žalost
koline
prepir o tem, kdo bo dobil mehur
klavec s sekiro rani hlapca
maščevanje hlapca
zanesljivo opravljanje službe
Bes, jeza in želja po maščevanju vodijo v nepremišljena dejanja.
Človek, ki v življenju vdano služi Bogu, bo na drugem svetu za to poplačan.

10. SKUPNE ZNAČILNOSTI TERČELJEVE KRATKE PROZE

1. DOLŽINA BESEDIL:
  1. ZELO KRATKA PROZA: besedila imajo do 1000 besed.
  2. ČRTICE: besedila imajo od 1000 do 3500 besed.35
  3. KRATKA PRIPOVED OB ZORNIH MAŠAH ...: besedilo ima približno 3700 besed.36
2. ENOPRAMENSKOST ZGODBENE ZASNOVE:
Vsako besedilo vsebuje eno zgodbo.Izjema: kratka pripoved Ob Zornih mašah ..., kjer gre za večpramensko zgodbeno zasnovo, zato besedila nisem uvrstila k črtici.

3. SINTETIČNA ZGRADBA BESEDIL:
Gre za časovno zaporedje sprememb. Izjema je črtica Mozes, kjer zasledimo analitični vložek (ko je vpletena zgodba o Mozesovi materi).

4. Večina besedil je napisanih v 3. osebi, le črtici Mimica in Pesem iz daljav v 1. osebi. Ob zornih mašah ... in Nesrečni romar sta neke vrste posebnosti, kjer zasledimo prvo- in tretjeosebnega pripovedovalca.

5. JEZIK: Terčelj opisuje zelo slikovito. Največ uporablja deskriptivno pripovedno tehniko, v besedila pa vnaša tudi neposredno obliko govora.

POSEBNOSTI V ZUNANJI ZGRADBI:
Nekatera besedila imajo kratke razdelke, ki so ločeni:

  1. s povedmi, ki nakazujejo sledeče dogajanje (Plesna vaja, Nesrečni romar, Nenavadna dediščina),
  2. z zvezdicami (Uresničeno pričakovanje, Čegava si?, Prodana. Resnična zgodba iz življenja naših mladenk, Zavržena, Prevaran, Rožarica, Mimica, Voznikov sin, Budilka, Dekle, ki ni znalo jokati, Mozes, Breme, Gorjani, Dobričina).

11. ZAKLJUČEK

Po obsežnem proučevanju Terčeljevega življenja in dela sem prišla do ugotovitve, da gre za avtorja, ki ga zaradi njegovega dela tako na organizacijsko–prosvetnem področju kot v literarnem ustvarjanju (tudi v pisanju besedil neliterarnega značaja) lahko poimenujemo kot pomembno osebnost v zgodovini slovenskega naroda.

V člankih neliterarnega značaja je bralce seznanjal z društvi, ki so včlanjena v Prosvetno zvezo, o njihovem nastanku in delovanju, v nekaterih je skušal predstaviti potrebnost verske vzgoje, pisal pa je tudi o socialnih vprašanjih. Večina njegovih knjig je nabožnih; le-te vsebujejo najpomembnejše molitve, razlage verskih resnic, pomembno vlogo za narodni in verski obstoj pa pripisuje tudi družini.

V kmečki povesti Vozniki Terčelj predstavlja vipavski svet z njegovimi značilnostmi. Ugotovila sem, da se v delu pojavljajo tema nravi, socialna, ljubezenska in verska tema, opazna je tudi razpoloženjska plast. Vseskozi se pojavlja motiv vožnje oziroma voznikov. Kategorija doma se veže predvsem na zemljo, ki pomeni preživetje, kategorijo ne doma pa predstavlja cesta, ki simbolizira kruto, nelepo prihodnost. Junak ni najpomembnejši, ker le uresničuje zakone, ki mu jih narekuje dom. V delu gre za kombinacijo realistične in metafizične motivacije. V okviru realistične se prepletata psihološka in socialna motivacija. Konec Voznikov je pozitiven, a ne v absolutnem smislu. Najvidnejši sta dve ideji: ideja o Božji urejenosti sveta in zraščenost človeka z zemljo. Zgodbena zasnova je enopramenska, pripovedovalec pa je tretjeoseben.

Terčeljevo kratko prozo sem glede na dolžino besedil, eno- oz. večpramenskost zgodbene zasnove in pomembnost razpoloženja, ozračja v besedilu razdelila na zelo kratko prozo, črtice in kratko pripoved. Med zelo kratko prozo sem uvrstila besedila, krajša od 1000 besed, med črtice pa tista, ki imajo od 1000 do 8000 besed (dolžina Terčeljevih črtic se giblje od 1000 do 3500 besed), in kjer je od samega dogodka ali pripetljaja pomembnejše čustveno razpoloženje, ki ga črtica posreduje bralcu. Ob zornih mašah ... sem označila kot kratko pripoved in ne kot črtico, ker je zgodbena zasnova večpramenska. Besedila sem razdelila tudi glede na tematiko. Ugotovila sem, da največji delež zavzemata socialna in verska tematika.

Nazaj      Kazalo      Naprej



Stran je po predlogi Petre Vnuk postavila Andreja Musar 19. aprila 2004. Nazadnje je bila spremenjena isti dan.

Naslov strani: http://www.ff.uni-lj.si/www/diplomske_naloge/vnuk_petra/vnuk_3.html

Število obiskov: